Kaikki me teemme tunneperäisiä heräteostoksia. Tunnepitoiset ostopäätökset tehdään nopeasti ja harkitsematta, runsaan esillepanon ja herkullisen tuoksun houkuttelemina.
Kaupalle nopeisiin ostopäätöksiin perustuva ostokäyttäytyminen on oivallinen lisämyynnin paikka. Munkkien, pullien ja muiden makeiden herkkujen kaltaiset hemmottelutuotteet eivät yleensä ole ihmisten ostoslistalla, vaan ostopäätös tapahtuu hetken mielijohteesta paikan päällä. Ostopäätös perustuu siis tunteeseen ja itsensä hemmotteluun, jolloin usein tuotteen hinnalla ei ole siinä vaiheessa niin suurta merkitystä kuin tavallisesti.
Tunnista mahdollisuudet lisämyyntiin
Lisämyyntiin kannattaa varautua etenkin juhlapyhien ja sesonkien aikana. Juhlapäivinä asiakkaat ovat herkemmin valmiita tunnepitoisiin ostoksiin. Runeberginpäivä, ystävänpäivä, laskiainen, pääsiäinen, vappu, juhannus ja joulu – ruoka ja herkuttelu liittyy kaikkiin yleisiin juhlapäiviin! Näitä lisämyynnin paikkoja ei kannata menettää, vaan asiakkaille kannattaa tarjota tilaisuus ostaa tuotteet juuri sinulta.
Yleisten juhlapäivien välissä lisämyyntiä on mahdollista tehdä omilla minisesongeilla. Esimerkiksi viikonloppujen bravuuriherkuista voi luoda omalle kaupalle omanlaisensa valttikortin, jolloin tarjottimella on vakituinen ja hallittu myyntipiikki jopa viikoittain!
Tartu trendeihin – totuta asiakkaat minisesonkeihin
Tämän hetken kuumin trendi ovat överimunkit. Monet kauppiaat ovat jo tehneet överimunkkien myymisestä “oman jutun”, ja asiakkaat ovat ottaneet sen omakseen. Lue, miten K-Supermarket Pekuri onnistui tekemään överimunkeista hittituotteen.
Munkeille on kysyntää muulloinkin kuin vappuna, kun omia asiakkaita inspiroi ja totuttaa omiin minisesonkeihin. Runsailla täytteillä ja koristeilla houkutteleviksi tuunatut makeat munkit tekevät kauppansa erityisesti loppuviikon ja viikonlopun aikaan. Minisesongista tulee säännöllinen, kun asiakkaat oppivat odottamaan kaupalta överimunkkitarjousta perjantaisin. Tämä, jos mikä, on erinomainen tilaisuus lisämyynnille.
Näin teet överimunkeista hittituotteen ja viikonlopusta minisesongin
Luodaksesi omille lisämyyntituotteillesi, esimerkiksi överimunkeille, kysyntää, täytyy tuotteita markkinoida näkyvästi. Hehkuta tuotteita somekanavissasi mielellään jo alkuviikosta antaaksesi asiakkaille jotain mitä odottaa. Kun perjantai koittaa, tunnelmoi runsasta esillepanoa upeilla ja houkuttelevilla kuvilla ja toivota asiakkaasi tervetulleiksi viikonlopun makeimmille ostoksille. Voit kertoa, että herkkuja on saatavilla vain rajoitettu erä. Näin luodaan asiakkaille painetta tulla ostoksille nopeasti.
Vinkit överimunkkien valmistukseen
Työviikon rytmitystä helpottaaksesi voit tuunata munkit valmiiksi esimerkiksi tiistaina tai keskiviikkona. Tee silloin näin:
- Sulata suklaa vesihauteessa tai mikrossa.
- Dippaa jäiset munkit suklaaseen.
- Koristele sulan suklaan päälle nonparelleja, karkkia, keksejä, popcorneja – vain luovuus on rajana!
- Vie koristellut munkit pakkaseen.
Perjantaina miniseseongin käynnistyttyä
- Sulata munkit ja rakenna niistä houkuttelevan runsas esillepano!
- Merkitse tuotetiedot näkyviin.

Leivonnaispakasteilla tartut helposti lisämyynnin paikkoihin
Olivat kyseessä sitten vappumunkit tai pääsiäispullat, tuotteita pitää olla esillä paljon! Leivonnaispakasteet ovat ratkaisu menekin opetteluun ja siihen reagointiin: pakastettuja tuotteita voi sulattaa ja/tai paistaa kysynnän mukaan myynnin määrään reagoiden.
Runsaus myy, joten esillepanon on syytä olla näyttävä ja reilulla kädellä rakennettu. Runsautta hallitset hyödyntämällä samaa tuotetta isompia määriä ja tekemällä siitä erilaisia tuunauksia. Usein kun kylmiö- ja pakkastilaa on rajallisesti, saman tuotteen eri tavoin hyödyntäminen on fiksua.
Munkkeja sulattamalla samasta tuotteesta voi tehdä niin sokerimunkkeja kuin överimunkkeja. Vaasan Kotipullasta voi tehdä pääsiäiseksi maustetulla rahkalla pääsiäispullaa ja koristella vaikkapa keltaisilla karkeilla, ja samalla syntyvät lisäksi punttipullat.
Leipomotuotteista ei juuri synny hävikkiä
Hävikin syntymistä ei tarvitse jännittää. Leipomotuotteita harvoin jää myymättä, kun paistetaan useamman kerran päivässä kysynnän mukaan ja on mietitty valmiiksi viimeisten tuntien aktivoinnit. Ylitarjontaa yleisempi ongelma ovat tyhjiksi myydyt hyllyt paistopisteellä.
Suunnittelulla sesongeista selviää helposti ilman hävikkiä. Kun sesonki lähestyy, suunnittele, mitä tuotteita haluat myydä ja mistä paikasta: keskellä käytävää ja hyllynpäädystä myydään enemmän tuotteita. Kun on tiedossa, mitä halutaan myydä, mistä ja miten paljon, tehdään tilaus kuntoon hyvissä ajoin ennen sesonkia.
Mikäli jostain syystä hävikkiä on jäämässä, tuotteet voi laittaa myyntiin keskikäytävälle, kassan lähelle tai muuhun näkyvään paikkaan. Monipakkauksiin pakkaamalla ja tarvittaessa sopuhintoja antamalla tuotteet käyvät lopulta varmasti kaupaksi.
Onnea herkkusesonkeihin!

Lue lisää aiheesta:
Miten kauppa käy? Tarkista onko vitriinisi parhaassa myyntikunnossa
3+1 nyrkkisääntöä K-Supermarket Hämeenkylän paistopisteeltä
Ammattilaisen 3+1 nyrkkisääntöä K-Supermarket Hämeenkylän paistopisteeltä
Mitä paistopisteeltä ostetaan ja miksi? Kysyimme asiakkailta
Vältä näitä 6 virhettä esillepanossa
6 vinkkiä - näin rakennat ruuhkahuippuja tukevan valikoiman paistopisteeseen
Uusia leipomotuotteita kehitetään Joutsenossa
Lantmännen Unibake - Vastuullisuus
Hallitse hävikkiä
Näin paistat oikein – lataa paistamisen pikaopas
Reseptipankki
Me Lantmännen Unibakella haluamme auttaa sinua laittamaan parastasi laadukkaan valikoiman rakentamisessa. Tarjoamme laajan valikoiman laadukkaita leivonnaispakasteita, ideoita, koulutusta sekä paistopisteiden, että ammattikeittiöiden kokonaisvaltaista ratkaisua. Tutustu tuotevalikoimaamme sekä palveluihimme ja erilaistu avullamme!
Tutustu tuotteisiimme ja ratkaisuihimme:
Leivonnaispakasteet
Myymäläleivonta
Food Service
Koulutus